بیش از یک دهه است که گوگل، لقب برترین موتور جستجوهای اینترنتی را به یدک می کشد و هر سال، بسیارقدرتمندتر از قبل به فعالیت خود ادامه میدهد. اما راز الگوریتمهای جستجوی گوگل چیست که به پرسشهای ما تا این اندازه دقیق پاسخ میدهد؟
اولین گزینه شما برای جستجو در شبکه اینترنت چه وب سایتی است؟ به طور حتم اغلب شما از گوگل ام می برید. نام گوگل با وجود رقبای زیادی که در زمینه جستجو دارد هنوز هم با واژه جستجو مترادف و عجین شده است. شاید تصور کنید گوگل پس از یک دهه تسلط بر بازار جستجو دیگر به فکر بازنشستگی و استراحت افتاده باشد اما بهتر است بدانید که گوگل اصلا در چنین فکری نیست و این درحالیست که رقبایش هم قصد ندارند میدان را واگذار کنند.
سال هاست که گوگلی ها از الگوریتم رمز آلود و همه چیزدانشان استفاده می کنند تا ماموریت خود یعنی سر و سامان دادن به اطلاعات دنیا را به سرانجام برسانند. اما مدتی است که شرکت هایی از قبیل فیس بوک و توییتر نیز تلاش کرده اند شیوه های نوینی برای جستجوی شبکه به کاربرند. فیس بوک در همین راستا تصمیم گرفت با استفاده از شیوه کسب اطلاعات از دوستان به جای استفاده از فرمول های ناشناس، گوگل را مورد حمله قرار دهد. توییتر نیز با تجزیه و تحلیل موج اطلاعاتی که به آن وارد می شود توانست، به معرفی مفهوم جستجو در زمان واقعی به دنیای جستجو بپردازد. برخی نیز مثل Yelp به افراد در یافتن رستوران ها، خشکشویی ها و پرستاران کودک با رتبه بندی آن ها کمک می کنند. اما هیچ یک از این موارد به تنهایی نمی تواند نیاز آینده را برآورده کند و حضور تمامی آن ها در کنار هم باعث تکامل یک جستجو خواهد شد. به عبارت دیگر جستجوی آینده از آن یک موتور جستجوی خاص نیست و مشارکت سرویس ای مختلف در این زمینه است که یک جستجوی کامل را رقم خواهد زد.
در این میان شاید بتوان بینگ را یک تهدید برای گوگل به شمار آورد. مایکروسافت در ماه ژوئن / تیر گذشته با راهاندازی دوباره موتور جستجوی خود توانست رضایت کاربرانش را تامین کند و سهم خود را در بازار جستجوی آمریکا از ۸ درصد به ۱۱ درصد ارتقا دهد. چیزی که بینگ را از گوگل متمایز می کند این است که گوگل نمی تواند به چیزهایی مثل برنامه پروازی و یا نرخ متغیر بلیت ها در لحظه دسترسی داشته باشد اما مایکروسافت با خریدن Farecast، که وب سایتی برای پیش بینی قیمت ها بر اساس متغیرهای مختلف است، موفق شد نتایج جستجویش را توسعه بدهد. مایکروسافت توانست کاری مشابه را در زمینه بهداشت و سلامتی، بخش های خرید و فروشگاهی نیز انجام دهد که در این موارد گوگل اندکی عقب می ماند. اما با این وجود بینگی ها هم اعتراف کرده اند که وقتی پای یک جستجوی واژه ساده به میان می آید باز هم این گوگل است که کیلومترها جلوتر پیشتازی می کند.
الگوریتم جادویی گوگل
اینگونه به نظر می رسد که موتور جستجوی گوگل، دارای توانایی منحصربه فردی در تفسیر درخواست های جستجوگران خود باشد. این موتور جستجو حتی می تواند کلمات غیراستادانه و یا نادرست را نیز به خوبی تفسیر کرده و بهترین نتایج را برای آن ها به نمایش درآورد. تمامی این کارها بر عهده یک الگوریتم حرفه ای است که توانایی انجام این کار را برای گوگل فراهم میکند.
آغاز داستان الگوریتم گوگل در سال ۱۹۹۷ / ۱۳۷۶ را می توان با رتبه بندی صفحات توسط لاری پیج، که هنوز یک دانشجو بود، دانست. وی توانسته بود، هر صفحه را بر اساس تعداد و اهمیت لینک هایی که به آن داده می شود، رتبه بندی کند. اما این تمام ماجرا نبود. خیلی چیزهای دیگر هم بودند که باعث می شدند این موتور جستجو بتواند میلیون ها نتیجه احتمالی را رتبه بندی کرده و مهم ترین آن ها را درصدر قرار دهد.
جستجوی شبکه یک فرآیند چند بخشی است. اولین کاری که گوگل انجام می دهد، این است که در شبکه حرکت میکند و یه جمع آوری محتوای همه سایت های دردسترس می پردازد. سپس به طبقه بندی این اطلاعات بر اساس کلماتشان می پردازد. به این ترتیب می توان سایت ها را بر اساس محتوایشان پیدا کرد. در این میان ماهرانه ترین بخش فرایند رتبه دهی و تعیین بالاترین مورد لیست است. این جاست که پای علائم مفهومی به میان می آید. گرچه تمامی موتورهای جستجوی دیگر هم از این علائم استفاده میکنند، اما هیچ کدامشان موفق نشده اند به همان مهارت گوگل کار را پیش ببرند.
یکی از علائم مورد استفاده گوگل همان رتبه بنید صفحات می باشد. از دیگر تکنیک های کلیدی می توان به هایپرلینک ها اشاره کرد. درنتیجه وقتی شما یک جستجو انجام میدهید، صفحه مناسب شما برایتان آورده می شود. این امکان وجود دارد که این صفحه حتی دارای کلمات کلیدی که مد نظر شما بود نباشد. تازگی و به روز بودن وب سایت نیز از علامت های جستجوی گوگل می باشد. گاهی اوقات یک صفحه جوان بسیار باارزش تر از یک صفحه قدیمی خواهد بود. گوگل علاوه براین از موقعیت جغرافیایی کاربر خود نیز برای تعیین لیست نتایجش استفاده می کند.
مهندسان ساختمان ۴۳ گوگل از دموکراسی بخصوصی نیز برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می کنند. آن ها این کار را با استفاده از میلیون ها کاربر خود انجام می دهند. به عبارت دیگر اطلاعاتی که افراد در موقع جستجو تولید میکنند، نتایجی که رویشان کلیک می کنند و یا کلماتی را که جایگزین کلمات کلیدی قبلی خود می کنند به همراه موقعیت جغرافیایشان منجر به تولید یک لیست جستجوی موفق برای کاربر می شود.
با این وجود باز هم گوگل در سال ۲۰۰۱ در الگوریتم خود یک تجدیدنظر اساسی کرد. این کار باعث شد که مثلا سیستم جدید بتواند بین صفحات تجاری و غیرتجاری تفاوت قائل شود و در ارائه نتایج بهتر و دسته بندی شده تری، موفق عمل کند.
گوگل برای ارتقای خود دست به کار جالب دیگری نیز زده است. این شرکت هرساله یک بسیج عمومی داخلی دارد که نام آن را “ایده های جستجوی دیوانه وار” گذاشته است. درواقع با این کار سعی در دست یابی به ایده های زاینده دارد.
ارتش میلیاردی گوگل
گوگلی ها می گویند ما در انجام جستجو هرگز به دنبال جفت و جور کردن کلمات نیستیم، بلکه به دنبال رسیدن به معنی واقعی کلمات هستیم. گوگل برای این کار به صدها نفری وابسته است که در سرتاسر دنیا پشت کامپیوترهایشان نشسته اند و نتایجی را که برای سئوالات مختلف ارائه می شود، مورد قضاوت خود قرار می دهند. از همه مهم تر این که گوگل یک ارتش ممتحن بزرگ هم دارد. میلیاردها کاربر گوگل شاید اصلا ندانند که چه سهم بزرگی در پیشرفت این موتور جستجو دارند.
انعطاف پذیری و توانایی گوگل در افزودن علائم جدید و آزمودن فوری نتایجش همان چیزی است که باعث شده است گوگل در مقابل هر رقیبی از بینگ گرفته تا فیس بوک و توییتر مقاومت کند.

برتری ویندوز 10 نسبت به مک او اس کاتالینا در چیست؟
طبق گزارشات اخیر، ماکروسافت همزمان با رونمایی سرفیس Duo خود، از نسخه جدید ویندوزش با نام ویندوز 10 ایکس که شاخهای از سیستم عامل اصلی محسوب میشود و شباهت زیادی به ویندوز 10 دارد همچنین بیشتر برای توسعه نسخه ماژولار ویندوز 10 بکار میرود پرده برداری کرد.

تنظیم استانداردهایی جدید برای لپتاپهای دارای صفحهنمایش تاشو توسط مایکروسافت و اینتل
بر اساس گزارش جدید Digitimes، مایکروسافت و اینتل پس از توسعهی استانداردهای مشابه برای لپتاپهای دارای دو صفحهنمایش، درحال تنظیم استاندارهای جدید برای لپتاپهای دارای صفحهنمایش تاشو هستند.

موس پدی که شارژر می شود
بر اساس گزارشات دریافت شده از دنیای تکنولوژی و پس از عرضه شارژر بی سیم در بین کاربران گوشی های همراه، اینبار نوبت به پد موس چرمی قابل شارژ می¬رسد که به تازگی توسط یک شرکت تجاری هندی با نام Pennline Deskmo ساخته و به بازار عرضه شده است، یکی از قابلیت¬های عجیب و جذاب این تکنولوژی شارژ کردن گوشی علاوه بر موس لب تاپ می¬باشد.

۴۰-۵۰ درصد فروش شرکت تیک تو از پلتفرم پی سی حاصل میشود
مدیرعامل شرکت Take-Two در طیّ مصاحبه¬ای گفت نزدیک به 40 تا 50 درصد از فروش بازی ها سهم پلتفرم PC میباشد که رفته رفته با آسان شدن دسترسی به سخت افزار ادامه خواهد داشت، البته شاید این موضوع کمی سخت باشد امّا زمانی، اکوسیستم کامپیوتر و کنسول جدا از یکدیگر بودند و معمولاً بازیهایی که برای یکی از آنها ساخته میشد به صورت اختصاصی برای نقاط ضعف و قدرت آن اکوسیستم به حساب می آمد
افزودن دیدگاه جدید