در این مقاله قصد معرفی برترین خودروهای که در ساخت بدنه آنها از الیاف شیشه ای یا همان فایبرگلاس استفاده شده است را داریم.
در ۷۰ سال گذشته خودروهای زیادی با بدنهی فایبرگلاس تولید و روانه بازار شده است. حتی در موارد نادر، خودروهایی دیدهایم که در ساخت شاسی یکپارچهی آنها نیز از فایبرگلاس استفاده شده است. فایبرگلاس بیشتر در گلگیر و سپر خودروها استفاده میشود اما در ادامه میخواهیم به معرفی ۱۰ مورد از بهترین خودروهایی بپردازیم که در بدنهی آنها، استفادهی گستردهای از فایبرگلاس شده است.
الپین A610

الپین A610 با طرح موتور جلو و دیفرانسیل عقب سرعت بیشینه ای فراتر زا 260 کیلومتر بر ساعت داشت. الپین A610 در حقیقت نسخهای تقویتشده از رنو الپین GTA بود. در قلب این خودرو از پیشرانه ۳ لیتری V6 مجهز به توربوشارژر استفاده شده بود. این موتور با پیشرانه برخی مدلهای پژو و ولوو یکسان بود و قدرت آن به ۲۵۰ اسببخار میرسید. تقسیم وزن در الپین A610 بهصورت ۴۳ درصد در جلو و ۵۷ درصد در عقب است. این در حالی بود که اعداد ذکرشده برای نسخهی عادی GTA معادل ۳۷ درصد در جلو و ۶۳ درصد در عقب بودند. از مشخصههای برجسته A610 باید به چسبندگی بالا و فرمان پذیری بسیار خوب اشاره نمود.
شورولت کوروت C7

زمانیکه شورولت تصمیم به فروش هفتمین نسل کوروت را فراتر از مرزهای ایالات متحده و در بازار اروپا گرفت، نیازمند تطبیق مشخصات آن براساس خودروهای اسپرت اروپایی بود. نتیجهی کار کوروت C7 بود که در بدنهی آن برای سبکسازی از پلاستیک مقاومسازیشده استفاده شده بود. در سایر قسمت های ماشین هماند سقف و کاپوت از فیبر کربن استفاده شده است. سرانجام شورولت به منظور کاهش وزن بیشتر، شاسی خودرو را نیز از آلومینیوم ساخت. پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی کوروت C7 میتواند به ازای هر لیتر حجم ۷۵ اسببخار قدرت تولید کند.
نوبل M120 GTO

هنگامیکه لی نوبل، طراح و مهندس خودروهای مسابقهای تصمیم به ساخت اولین خودروی سوپر اسپرت خود گرفت، تعجب همگان را برانگیخت. این خودرو M10 نام داشت و در زمان خود یکی از سریعترین و بهترین خودروهای اسپرت دو نفرهای تولید شده در انگلستان بود. با وجود این، انتقاداتی نسبت به M10 وارد شده بود و سبب شد تا نوبل محصول دیگری را به نام M12 GTO معرفی کند.
نوبل M12 GTO از بدنهی فایبرگلاس روی یک شاسی فضایی فولادی بهره می برد و در این خودرو از موتور V6 تویین توربو ساخت فورد استفاده شده است. مونتاژ نهایی خودرو نیز در آفریقای جنوبی صورت گرفت. سرانجام نوبل اقدام به واگذاری امتیاز این خودرو به یک شرکت آمریکایی به نام Rossion Automotive نمود.
لانچیا استراتوس

سال ۱۹۷۳، دست به طراحی لانچیا مدل استراتوس برای شرکت در مسابقات رالی زد. قسمت جلو و عقب این خودروی اسپرت موتورمیانی از فایبرگلاس ساخته شده بودند. لانچیا استراتوس از پیشرانه ۲.۴ لیتری V6 متعلق به فراری دینو بهره می برد. طراحی استراتوس بر عهده مارچلو گاندینی بود. وی ایدهی اولیهی استراتوس را از یکی از دوستانش با نام لانچیا فولویا گرفت. نتیجهی کار وی، خودرویی بهنام لانچیا استراتوس زیرو بود که برتونه نیز خود با آن رانندگی کرد.
کیترهم Seven

بر خلاف تصور تمام بدنه این ماشین از فایبرگلاس نبوده و فقط دماغه و باله ها از این جنس است. استفاده از فایبرگلاس در این خودرو باعث کاهش وزن شد و این مسئله برای رانندگانی که با کیترهم مسابقه داده بودند، بسیار خوشایند بود. کیترهم Seven در ابتدا براساس لوتوس Seven مدل ۱۹۵۷ شکل گرفت ولی از آن زمان تاکنون روی خط تولید باقی مانده و بهروزرسانیهای زیادی بر روی آن انجام گرفته است.
فراری 308 GTB

فراری ۳۰۸ در آمریکا از محبوبیت فراوانی برخوردار چون در آن زمان، تام سلک در یک سریال جنایی با آن رانندگی میکرد. نسخهی GTB این خودرو اولین مدل فراری است که در ساخت بدنهی آن از فایبر گلاس استفاده شد. طراحی بدنهی ۳۰۸ GTB توسط پینین فارینا صورت گرفت و ساخت آن نیز بر عهدهی کاروزرا اسکاگلیتی بود. اسکاگلیتی مورد علاقهی انزو فراری بود و بعدها فراری مدل ۶۱۲ اسکاگلیتی را هم به افتخار وی تولید کرد. از فراری ۳۰۸ GTB تنها به تعداد محدود ۷۱۲ دستگاه تولید شد و پس از آن فراری به بدنههای فولادی و آلومیینومی روی آورد.
لوتوس الیز S1

لوتوس یکی از پیشگامان استفاده از فایبر گلاس در صنعت خودرو به شمار می آید. این خودروساز بریتانیایی در سال ۱۹۵۷ با معرفی مدل الیت با شاسی مونوکوک و سیستم تعلیق خاص، انقلابی را در صنعت خودرو ایجاد کرد. لوتوس برای قرن بیستویکم مدل الیز را روی خط تولید فرستاد. این مدل با وجود برخی مشکلات، آغازگر راه لوتوس در قرن جدید بود. سپس لوتوس مدل S1 این خودرو را با شاسی آلومینیومی و بدنهی فایبرگلاس تولید کرد. طراحی این مدل بر عهده جولیان تامسون بود. مدل الیز S1 آغازگر راهی درست برای لوتوس بود که این شرکت تا به امروز آن را ادامه داده است.
TVR Griffith

مدل گریفیت یکی از بهترین محصولات TVRاست. خطوط نرم و زیبای بدنه این خودرو در کنار پیشرانه قدرتمند V8 همگی دست به دست هم دادند تا گریفیت تبدیل به خودرویی ناب و لذتبخش برای رانندگی شود. TVR گریفیت یکی از بهترین محصولات این شرکت پیش از تصمیم TVR برای تولید همهی بخشهای خودرو از موتور گرفته تا بخشهای الکتریکی به شمار میرود. این تصمیم TVR پس از به وجود آمدن مشکلاتی در خصوص قابلیت اطمینان خودروها اتخاذ شد.
ماترا رانچو

تالبوت ماترا رانچو خودرویی فراتر از زمان خود بود. این خودرو دارای بدنه ای از جنس فایبرگلاس با روکش پلاستیکی بود. به جرئت می توان گرفت ماترا رانچو آغازگر نسل امروزی آفرودهاست. چون رانچو ظاهری مانند خودروهای 4×4 داشت، ولی یک خودروی تک دیفرانسیل براساس سیمکا 1100 بود. ماترا در این مدل از پیشرانه ۱.۴ لیتری کرایسلر استفاده کرده بود. در نسخهی Grand Raid این خودرو امکانات اضافی مانند دیفرانسیل لغزش محدود، سینی محافظ زیر خودرو و لاستیک یدکی روی سقف هم موجود بودند.
رنو اسپس

رنو اسپس (Espace) شاید خودرویی چندان جالب و سریع نباشد ولی در زمان خود بسیار کاربردی و مورد پسند بود. رنو اسپس بهعنوان یک ون دارای ۷ صندلی مجزا بود. صندلیهای ردیف دوم و سوم این خودرو قابلیت جدا شدن یا تا شدن را داشته و صندلیهای ردیف اول نیز توانایی چرخش ۱۸۰ درجهای داشتند تا رو در روی سرنشینان عقب قرار گیرند. استفاده هوشمندانه از فایبرگلاس در بدنه ای خودرو موجب شد علارقم ابعاد بزرگ، وزن چندان بالایی نداشته باشد.

پیمایش هر خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر است؟
رانندگان معمولاً زمانیکه چراغ صفحه پشت آمپر خودروشان روشن میشود احساس نگرانی میکنند، زیرا ماندن در جادهای با مسافت طولانی بسیار دلهرهآور است، اما اگر بدانید که هر خودرو بعد از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر میپیماید، اندکی امیدوار خواهید شد، در ادامه با بررسی این موضوع همراه آنلاک ایدی 24 باشید.

نشانگر سوخت خودرو چگونه کار میکند؟
رانندگی در حالتی که نشانگر سوخت (گِیج بنزین) روی حالت خالی قرار دارد استرس زیادی را به وجود می آورد، اگر شما جزء آن دسته رانندگان کنجکاوی هستید که میخواهید بدانید چه مسافتی را میتوان در این حالت پیمود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟
خودروهای الکتریکی به خاطر اینکه قطعات متحّرک کمتری نسبت به پیشرانهی احتراقداخلی دارند همچنین از جعبهدندههای تک سرعته استفاده میکنند، در مقایسه با ماشین های بنزین سوز سادهتر به نظر میرسند، اما مسئلهای که بیشتر افراد به ویژه 46 درصد خریداران را درگیر خود کرده و باعث میشود در خرید این خودروها عجله نداشته باشند، باتری آنهاست،

معرّفی تویوتا ای-ریسر کانسپت ، با خودروهای اسپرت در آینده آشنا شوید
تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی است که در نمایشگاه توکیو 2019 توانست برخی محصولات خودش را به نمایش بگذارد، ای-ریسر کانسپت (Toyota e-Racer) یکی از سوپرایزهای این شرکت به عنوان خودروهای اسپرت در آینده می¬باشد که در ادامه به معرّفی آن خواهیم پرداخت.
افزودن دیدگاه جدید