روند سرمایهگذاری چینیها و هندیها در برندهای ناموفق اروپایی در چند سال گذشته بازخورد خوبی داشته و نمونه بارز آن، برند ام جی است که با سرمایهگذاری سایک موتور، توانست مجددا رونق پیدا کند. مدتی نیز میشود که شرکت خودروسازی چینی جیلی، با تزریق پول به لوتوس، برند بریتانیایی که مدتی شرایط خوبی نداشت، قصد دارد رقیبی جدید برای لامبورگینی، آئودی و دیگر ابرخودرو سازان اروپایی دست و پا کند.
پس از یک دهه، لوتوس اویجا یا لوتوس اویا، قرار است محصولی جدید از این شرکت باشد که قدرتی حیرت انگیز دارد دارد. این خودرو در ابتدا لوتوس ۱۳۰ یا لوتوس تایپ ۱۳۰ نامگذاری شده بود که اکنون به اویجا تغییر نام داده است. عدد ۱۳۰ نشانگر تعداد دستگاههای تولید شده از این خودروست، به عبارتی تنها ۱۳۰ دستگاه از لوتوس اویجا تولید و روانه بازار خواهد شد. تحویل خودروهای تولیدی از سال ۲۰۲۰ آغاز میشود و قیمت تقریبی ۲.۴ میلیون پوند برای آن تخمین زده میشود. علاقمندان میتوانند از هم اکنون با پرداخت ۲۵۰ هزار پوند، سفارش خود را در جیلی ثبت کنند.
اویجا یا اویا به معنای اولین موجود بوده و یک ابرخودرو الکتریکی با قدرت خارقالعاده به میزان ۱۹۷۳ اسب بخار است. نزدیکترین خودرو رقیب، پنین فارینا باتیستا است که توانایی تولید ۱۹۰۰ اسب بخار را دارد. گشتاور لوتوس اویجا نیز به ۱۷۰۰ نیوتون متر بالغ میشود و وزن خودرو نیز در حدود ۱۶۸۰ کیلوگرم است. مطابق وعدهها، لوتوس اویجا میتواند شتاب صفر تا 100 آن کمتر از 3 ثانیه خواهد بود و می تواند در کمتر از 9 ثانیه، به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. دو خودرو رقیب در این حوزه، یعنی فراری SF90 استراداله و مک لارن اسپیدتیل، شتاب صفر تا صدی برابر ۲.۵ ثانیه دارند و در ۱۲.۸ ثانیه قادرند به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند.
مهندس ارشد طراحی پلتفرم لوتوس، لوئیس کر در مورد اویجا میگوید: پتلفرم این خودرو طوری طراحی شده که هیچ محدودیتی برای قدرت ارسالی به هرکدام از چرخها وجود ندارد. تنها محدودیتی که برای سرعت لوتوس اویجا وجود دارد، محدودیتهای ایمنی خودرو و محدودیتهای سرعت در جادهها و بزرگراههاست. مالکیت جیلی به لوتوس اجازه داده تا از تجربیات سایر شرکتها و تیمهای زیرمجموعه این خودروسازی چینی استفاده نماید. در ساخت لوتوس اویا، از تجربیات تیم Grove F1 استفاده شده که چهارفصل است در مسابقات اتومبیلرانی الکتریکی، موسوم به فرمول E حضور دارد و مهارت ویژه ای در استفاده از باتری ها دارد.
بر خلاف اکثر خودروهای برقی، که از سیستم اسکیت بورد برای نصب باتریها بهره میبرند، یعنی روشی که در آن باتریها در کف خودرو خوابانده میشود، در لوتوس اویا باتریها در محفظهای در پشت خودرو جای گرفتهاند. قدرت موتور به هر چهار چرخ ارسال میگردد و به همین دلیل سیستم تمام چرخ محرک و گشتاور برداری برای این خودرو لحاظ شده است. مطابق چرخه WLTP ، برد حرکتی این خودرو با باتری پر، 395 کیلومتر می باشد. در هر لحظه میتوان از عملکرد نهایی خودرو بهره گرفت و برخلاف خودروهای الکتریکی عادی، باتریهای لوتوس اویجا مشکل افت توان در حالت رانندگی معمولی را ندارند
لوتوس اویا ظاهری بینابین دارد و در حد وسط یک خودرو تجاری و یک ابرخودرو جای میگیرد. ظاهر خودرو از نواحی مختلفی جذاب است و در مواردی میتوان آن را هیجان انگیز برشمرد. لوتوس اویا برپایه یک شاسی کربنی ساخته شده که تاکنون شاهد استفاده از این نوع شاسی در محصولات لوتوس نبودهایم. سبک کلی خودرو کاملا آیرودینامیک بوده و به نظر میرسد برای راندن در سرعتهای بالا، هرگز به مشکلی برنخورد. همانند اکثر خودروهای مدرن، لوتوس اویا به گونه ای طراحی شده که کمترین فشار هوا بر آن اعمال شود، اما بر خلاف سایر محصولات که عمدتا از پیشرانههای بنزینی بهره میگیرند و تجهیزات زیادی دارند، وسایل موجود در این لوتوس نسبتا کم بوده و به مهندسین کمک کرده تا توزیع وزن بهتری را برای خودرو فراهم آورند. راسل کار، طراح لوتوس اویا اعتقاد دارد استفاده از قوای فنی الکتریکی، دست او را در طراحی خودرو آزاد گذاشته و علاوه برآن، مزایای آیرودینامیکی فوقالعادهای را نیز برای خودرو فراهم ساخته است. علاوه برآن، لوتوس اویجا از سیستم DRS یا سیستم کاهش کشش، که در خودروهای فرمول یک استفاده میشود، بهره میگیرد. طراحان خودروهای فرمول یک، نقش ویژهای را در ساخت دیفیوزر و بال عقب لوتوس اویا بر عهده داشتهاند.
راننده میتواند یکی از پنج حالت Eco، City، Tour، Sport و Track را برای رانندگی انتخاب کند و از مزایای هر کدام بهره ببرد. لوتوس اویا هیچ گونه آینهای بر روی درهایش ندارد و یک صفحه نمایش OLED به همراه دوربین که بر روی هرکدام از درهای جانبی نصب شده، وظیفه تامین دید راننده را بر عهده دارند. هیچ صفحه نمایش لمسی در داخل کابین وجود ندارد و تنها یک فرمان به همراه نمایشگر دیجیتال، تجهیزات کابین را تشکیل میدهند تا حس خالصی از رانندگی را برای مالک ایجاد کنند. به نظر میرسد خرید لوتوس توسط جیلی، به این برند بریتانیایی باسابقه اجازه داده تا گذشته باشکوه خود را تکرار کند.

پیمایش هر خودرو پس از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر است؟
رانندگان معمولاً زمانیکه چراغ صفحه پشت آمپر خودروشان روشن میشود احساس نگرانی میکنند، زیرا ماندن در جادهای با مسافت طولانی بسیار دلهرهآور است، اما اگر بدانید که هر خودرو بعد از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر میپیماید، اندکی امیدوار خواهید شد، در ادامه با بررسی این موضوع همراه آنلاک ایدی 24 باشید.

نشانگر سوخت خودرو چگونه کار میکند؟
رانندگی در حالتی که نشانگر سوخت (گِیج بنزین) روی حالت خالی قرار دارد استرس زیادی را به وجود می آورد، اگر شما جزء آن دسته رانندگان کنجکاوی هستید که میخواهید بدانید چه مسافتی را میتوان در این حالت پیمود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟
خودروهای الکتریکی به خاطر اینکه قطعات متحّرک کمتری نسبت به پیشرانهی احتراقداخلی دارند همچنین از جعبهدندههای تک سرعته استفاده میکنند، در مقایسه با ماشین های بنزین سوز سادهتر به نظر میرسند، اما مسئلهای که بیشتر افراد به ویژه 46 درصد خریداران را درگیر خود کرده و باعث میشود در خرید این خودروها عجله نداشته باشند، باتری آنهاست،

معرّفی تویوتا ای-ریسر کانسپت ، با خودروهای اسپرت در آینده آشنا شوید
تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی است که در نمایشگاه توکیو 2019 توانست برخی محصولات خودش را به نمایش بگذارد، ای-ریسر کانسپت (Toyota e-Racer) یکی از سوپرایزهای این شرکت به عنوان خودروهای اسپرت در آینده می¬باشد که در ادامه به معرّفی آن خواهیم پرداخت.
افزودن دیدگاه جدید